Vriend en vijand is het er over eens. De waarde van groen gaat verder dan enkel de aanschaf van een bomen of heesters. Probleem is echter dat deze zogenaamde ‘life time value’ van groeninvesteringen te weinig wordt beetgepakt, zowel aan de kosten als de opbrengsten kant. De grote vraag die u uzelf moet stellen, ziet u de aanschaf van groen puur als een ‘product’ of juist toch meer als een ‘dienst’? We belichten beide zijden van de medaille.

De juiste benadering voor elke klant

Laten we het vergelijk eens maken door de aanschaf van groen te vergelijken met de supermarkt en de echte versspecialist. Waar gaat u voor? De allerlaagste prijs of wilt toch meer advies rondom bijvoorbeeld de buitenbarbecue van uw vlees: “Hoe zorg ik ervoor dat mijn Porc Eye Filet niet aanbrandt, want dat is toch zonde van mijn kwaliteitsinvestering?” Vergelijk deze vraag bijvoorbeeld eens met de inzet van een Quercus Robur ‘Fastigiata Koster’ als laanboom voor een nieuwbouw ringweg in Scheveningen, is dat verstandig? Samengevat: gaat u voor de laagste prijs per kilogram of heeft smaak, een goede verzorging en lange termijn genieten bij u de voorkeur? M. van den Oever kiest in ieder geval voor 100% duurzame kweekmethodes onder Milieukeur en NL-Greenlabel die leiden tot in de praktijk bewezen lagere inboet en levensduuronderhoud en wat M. van den Oever presenteert als meer ‘Natuurlijke Groeikracht™’.

De parallel

Of uit een ander vaatje: wilt u een vers stukje vlees van de slager, persoonlijk bij u thuisbezorgd, met gekende lokale en zelfs gecertificeerde afkomst en bovendien met de garantie bij aankoop op een nóg beter advies voor een béter stukje vlees, juist voor uw toepassing. Of gaat u toch voor het supermarktvlees dat minimaal 8 dagen ‘gekoeld’ onderweg is, voordat u het thuis nog wilt bewaren tot consumptie, tegen een ‘iets’ lagere prijs. Ook deze parallel geldt voor kwekerijen: flinke tussenopslag en bulkrooien óf kluit- en haarwortelvers ‘op klantorder’ afleveren op locatie en zelfs plantgaten. M. van den Oever kiest er bewust voor die specialist te zijn, met haar eigen klantgestuurde transportservice in Nederland en Europa.

Breng kosten, risico’s en opbrengsten in kaart

Leveranciers die gaan voor de laagste prijs kunnen nauwelijks investeren in meerwaarde en advies, specialisten doen dat van nature juist wel. Wat is me dat waard, moet u zich afvragen? Door groen te zien als investering, moeten ook kosten, risico’s en opbrengsten in kaart gebracht worden. Groen leidt tot meer arbeidsproductiviteit, minder stress en een groter geluksgevoel. Hoe krijg ik dat overgebracht op mijn gemeenteraad of mijn opdrachtgever? Hoe zorg ik voor aantrekkelijke, uitnodigende steden en zelfs achterstandswijken met hoge onroerendgoed waardes, ondanks het schrikbeeld van leegstaande winkelpanden door steeds meer online transformatie, te weinig recreatieve ruimte en zelfs oplopende criminaliteit? Groen is zelfs een (deel)oplossing voor stedelijke temperatuur-, CO2- en fijnstoftoename. Maar de juiste keuzes en juiste verantwoording hierin is dan essentieel.

Goede keuzes behoeden u voor risico’s van te grote inboet en onderhoudskosten, te duur vormgegeven plantgaten met extra uitval, verkeerde biodiversiteitskeuzes, ziekten en onjuiste cultuurhistorische waardes. M. van den Oever kiest er bewust voor die specialist en dus adviseur te  zijn, als ‘Leefwereldverbeteraar®’. Wat kiest u?

Foto M. van den Oever Koningslindes | Den Haag